czwartek, 24 stycznia 2013

„Młodzi” i „starzy” – przedstaw różne sposoby pokazywania pokoleniowych konfliktów w literaturze. [4]

Buszujący w zbożu   Jerome'a Davida Salingera

Literatura podmiotu:  części 1 – 4
1. Mickiewicz Adam, Dziady cz. III,
2. Mickiewicz Adam, Romantyczność,
3. Kuncewiczowa Maria, Cudzoziemka,
4. Salinger Jerome David, Buszujący w zbożu.

4.  Jerome David Salinger – Buszujący w zbożu

Przeciwko “starym” występuje szesnastoletni Holden, który jest głównym bohaterem mikropowieści  Buszujący w zbożu  Jerome'a Davida Salingera. 

Powody jego spontanicznego buntu wynikają z odrazy do obłudy i zakłamania wszechobecnego w świecie dorosłych. 

Chłopiec ma skłonności do zamykania się w sobie, jest wrażliwy i obdarzony dużą fantazją.

Mieszkający w Nowym Jorku rodzice są zamożnymi ludźmi i dlatego Holden uczęszczał do ekskluzywnej szkoły w Pensylwanii, z której został usunięty, ponieważ nie osiągnął w nauce wymaganych wyników. 

Zanim informacja o wydaleniu ze szkoły dotrze do rodziców, upłyną dwa dni i ten czas Holden przeznacza na samoedukację.

Wynajmuje pokój w obskurnym hotelu w Nowym Jorku, włóczy się bez celu po ulicach i w tajemnicy przed rodzicami odwiedza w nocy siostrę. W czasie następnego spotkania z Phoebe szesnastolatek rezygnuje z zamiaru wyjazdu na zachód i oboje wracają do domu.

Holden jest rozgoryczony i rozczarowany przenikaniem do świata dorosłych. Zdecydowanie przecenił swoją psychiczną odporność i popadł w depresję. Był zbyt „młody” i niedojrzały, żeby wtajemniczać siebie w labirynt przeżyć i doznań „starych”.

Wskutek nerwowego załamania przebywał w sanatorium w Kalifornii, żeby odzyskać wewnętrzną równowagę i spokój. Dwa dni wolności dostarczyły mu bowiem dramatycznych doznań i odkryć, o których rozmyśla w okresie rekonwalescencji. 




Następny motyw:   Rycerz

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz