Tango Sławomira Mrożka
Literatura
podmiotu: części 1 – 4
1.
Mickiewicz Adam, Pan Tadeusz,
2.
Mrożek Sławomir, Tango,
3.
Rozmowa Mistrza Polikarpa ze Śmiercią,
4.
Wyspiański Stanisław, Wesele.
4. Sławomir Mrożek – Tango
Popularna
w latach pięćdziesiątych ubiegłego stulecia La Cumparsita stała się motywem
przewodnim Tanga Sławomira Mrożka.
Muzyka nie milknie wraz z zakończeniem spektaklu.
Przeciwnie.
Muzyka nie milknie wraz z zakończeniem spektaklu.
Przeciwnie.
Rozbrzmiewa nadal po zapaleniu świateł na widowni, a autor nadał temu tangu wyjątkowo istotne znaczenie. Wrócimy jeszcze do tej myśli po omówieniu koncepcji Mrożka, którą najpełniej realizują bohaterowie oraz ich otoczenie.
Zastanówmy się więc,
kim są występujące w sztuce postacie, jakie zachodzą między nimi relacje i
gdzie przebywają.
Wyobraźmy sobie zaniedbane mieszkanie, w nim pokój, w którym na stole znajdują się następujące rzeczy:
,,talerze, filiżanki, karafki, sztuczne kwiaty, resztki jedzenia, a także kilka nie dających się ze sobą logicznie połączyć przedmiotów, jak duża, pusta klatka na ptaki bez dna, jeden bucik damski, bryczesy. (...) Każdy talerz, każdy przedmiot pochodzi z innego serwisu, z innej epoki i z innego stylu”[1].
Wyobraźmy sobie zaniedbane mieszkanie, w nim pokój, w którym na stole znajdują się następujące rzeczy:
,,talerze, filiżanki, karafki, sztuczne kwiaty, resztki jedzenia, a także kilka nie dających się ze sobą logicznie połączyć przedmiotów, jak duża, pusta klatka na ptaki bez dna, jeden bucik damski, bryczesy. (...) Każdy talerz, każdy przedmiot pochodzi z innego serwisu, z innej epoki i z innego stylu”[1].
W takiej niechlujnej scenerii przez (w przybliżeniu) trzydzieści sześć godzin rozgrywa się akcja sztuki. Mieszkanie należy do Eleonory i Stomila – rodziców Artura – głównego bohatera utworu.
To on próbuje wprowadzić jakiś ład i zasady w domu, w którym matka bez najmniejszego skrępowania sypia z Edkiem, a ojciec koncentruje się na wystawianiu awangardowych przedstawień stanowiących ucieczkę od formy i prowadzących do pogrążania się w anarchii.
To przesadne, groteskowe dążenie do pozbawionej tradycji, konwenansów i reguł nowoczesności nieuchronnie prowadzi do moralnego upadku, bierności, nieprzestrzegania jakichkolwiek zasad. Świadomy kryzysu wartości Artur pragnie przywrócić porządek i zmusić rodzinę do przestrzegania obyczajów i prawa.
Angażuje do pomocy Edka i popełnia wielki błąd, który przypłaci utratą życia. Edek wykorzysta psychiczną słabość Artura, zabije go i przejmie w domu władzę.
Ten prostak i cham dopiero teraz pokaże, jakim jest okrutnym, bezwzględnym, nieznoszącym sprzeciwu tyranem i co najważniejsze – w ogóle go nie obchodzi, co myślą o nim inni.
W takim buńczucznym nastroju, z poczuciem przewagi i zwycięstwa nad inteligentem zaprasza do tańca Eugeniusza. Panowie tańczą tango, co Edek uważa za akt podporządkowania się jego rządom.
I oto poznaliśmy jedno ze znaczeń tańca w sztuce Sławomira Mrożka, o której Tadeusz Nyczek pisze:
„To
nie jest sztuka o gwałcie na niewinnym narodzie dokonanym przez naród zaborczy.
To jest sztuka o wewnętrznym przyzwoleniu na gwałt wskutek rozprzężenia reguł i
zasad rządzących nie tylko sztuką, ale życiem zbiorowym po prostu”[2].
Taniec, czyli precyzyjnie wybrane tango, stanowi więc metaforę nie tylko zwycięstwa kultury niskiej nad kulturą wysoką , lecz także piętnuje bierną akceptację uległości i wewnętrzną zgodę na dominację prymitywizmu.
Rządy Edka mają charakter totalitarny, ponieważ ten bezwzględny człowiek domaga się posłuszeństwa i jest gotowy osiągnąć je przy pomocy siły pięści, a co więcej nie zawaha się przed popełnieniem morderstwa.
Taniec w sztuce Sławomira Mrożka nawiązuje również do rozwoju społeczeństwa, który – według autora – jest tylko pozorny, bo poruszająca się w rytmie tanga para nie przesuwa się wyłącznie do przodu.
Tak więc polskie społeczeństwo, powtarzając te same taneczne figury, powtarza jednocześnie te same schematy zachowań: bunt, rewolucję oraz przejęcie władzy.
Tangu przypisał Mrożek także funkcję demaskatorską, ponieważ uświadamia ono odbiorcy, że odrzucenie tradycji, absolutna swoboda obyczajów, bierność i chaos prowadzą do klęski rodziny, a w konsekwencji do zniewolenia społeczeństwa, które biernie przyglądało się klęsce inteligencji.
Następny wpis:
Sposoby ujęcia motywu tęsknoty w utworach literackich. Przedstaw na wybranych
przykładach. [całość + literatura przedmiotu + konspekt]
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz