„Marność nad marnościami i wszystko marność”, czyli o tym, jak motyw vanitas jest interpretowany w literaturze.
Literatura
podmiotu: części 1 – 4
1. Camus Albert, Dżuma,
2. Dąbrowska Maria, Noce i dnie, t. 1,
3. Mann Tomasz, Buddenbrookowie,
4. Naborowski Daniel, Krótkość żywota, Marność.
1. Camus Albert, Dżuma,
2. Dąbrowska Maria, Noce i dnie, t. 1,
3. Mann Tomasz, Buddenbrookowie,
4. Naborowski Daniel, Krótkość żywota, Marność.
1.1. Marność
Już
w tytule utworu Marność Daniela
Naborowskiego dostrzegamy bezpośrednie nawiązanie do pochodzącej ze Starego
Testamentu Księgi Koheleta.
Powszechnie znane powiedzenie „marność nad marnościami i wszystko marność” odnosi się do pesymistycznego przekonania, że śmierć przekreśla ludzkie plany.
Powszechnie znane powiedzenie „marność nad marnościami i wszystko marność” odnosi się do pesymistycznego przekonania, że śmierć przekreśla ludzkie plany.
Według
Daniela Naborowskiego człowiek nie powinien przywiązywać się do nietrwałych,
ulotnych rzeczy, które zwyczajnie przeminą. Podmiot liryczny uważa ponadto, że
ludzie nie mają powodów do lęku przed śmiercią, jeżeli przestrzegają boskich
przykazań.
Mogą
cieszyć się urokami życia, ale powinni przede wszystkim pamiętać o Bogu i swój
pobyt na ziemi spędzić pobożnie, godnie i uczciwie.
1.2. Krótkość żywota
Wiersz
Krótkość żywota Daniela Naborowskiego został
poświęcony wyrażeniu refleksji podmiotu lirycznego dotyczących upływu czasu.
Osoba mówiąca, którą można utożsamiać z autorem, jest przekonana, że okres od
narodzin człowieka do śmierci trwa bardzo krótko i szybko przemija.
To
ulotne mgnienie nazywane życiem człowieka tak niewiele znaczy w kosmosie, z
czego w ogóle nie zdajemy sobie sprawy. Proces przemijania przebiega w
zatrważająco szybkim tempie, a życie człowieka jest kruche i postrzegane we
wszechświecie jako znikoma jego cząstka.
cdn
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz