Dżuma Alberta Camusa
Literatura podmiotu: części 1 – 41. Camus Albert, Dżuma,
2. Dąbrowska Maria, Noce i dnie, t. 1,
3. Mann Tomasz, Buddenbrookowie,
4. Naborowski Daniel, Krótkość żywota, Marność.
Dżuma Alberta Camusa przynosi szereg refleksji na temat sensu istnienia i wartości
ludzkiego życia, a pretekstem do ich wyrażenia staje się śmiercionośna zaraza.
Pisarz umieścił akcję powieści w odizolowanym od świata Oranie i przeprowadził wnikliwą analizę zachowań i postaw wielu ludzi w sytuacji zagrożenia.
Pokazał również, że wraz z pogarszającymi się warunkami życia, pod wpływem doznanych przeżyć niektórzy ludzie diametralnie zmieniają swoje wcześniejsze przekonania. Do takich osób należy chociażby ojciec Paneloux , który w czasie pierwszego kazania przekonywał mieszkańców Oranu, że zaraza jest zesłaną przez Boga karą za ich grzechy.
W ujęciu francuskiego egzystencjalisty śmierć została potraktowana jako nieuleczalna choroba, ale przebieg tej choroby porażał okrucieństwem. Ci, którzy zarazili się dżumą, konali w koszmarnych męczarniach, a lekarze wobec ich cierpienia po prostu byli bezradni.
Ojciec Paneloux natomiast stracił wiarę w boską sprawiedliwość, gdy był świadkiem śmierci niewinnego dziecka. Dżuma atakowała i zabijała bez żadnej zasady, siejąc wśród mieszkańców Oranu paniczny strach i przerażenie. Z powodu masowego charakteru i niewyobrażalnego cierpienia odbierała ludziom wiarę w sens istnienia.
Bezbronność człowieka wobec zarazy musi przynosić dramatyczne konsekwencje i dlatego ojciec Paneloux stracił wiarę w boski ład, co z kolei przyczyniło się do utraty woli życia.
Duchowny nie wierzy już, że świat został oparty na boskiej dobroci i harmonii, skoro wszędzie obserwuje wszechogarniający chaos i wszechobecną śmierć, która przychodzi nieproszona, podstępnie atakuje i chyba w XX wieku zamieniła swoją kosę na automatycznie porażającą machinę.
Ojciec Paneloux umiera, a kurczowe trzymanie przez niego krucyfiksu można by zinterpretować jako próbę ucieczki od myśli, że świat jest pozbawiony sensu i boskiej opieki. W odróżnieniu od duchownego doktor Rieux podejmuje niekończącą się, nieustanną walkę z epidemią dżumy i usiłuje leczyć nieuleczalne.
Dlaczego to robi?
Jest to z jego strony nie tylko swoisty rodzaj buntu
przeciwko absurdowi istnienia, lecz także wyraz przeświadczenia o własnej
wartości. Jako człowiek i lekarz uważa bowiem, że nie ma prawa zgodzić się na
dżumę, a jego obowiązkiem jest niesienie pomocy chorym pomimo tego, że wiele
razy przekonał się o swojej bezradności i nieskuteczności medycznych środków.
Doktor Rieux głęboko wierzy, iż człowiek powinien
odnaleźć w sobie sens istnienia, skoro w otaczającym go świecie panuje nieład i
dysharmonia, a wszystko kończy się śmiercią, co – według Camusa – świadczy o
absurdalności ludzkiej egzystencji. Jednak wartość człowieka – zdaniem pisarza
– polega na tym, że znajduje w sobie siłę na podejmowanie walki ze śmiercią.
Następny wpis: Zaprezentuj wizerunki Polaków, odwołując się do wybranych utworów literackich. [całość + literatura przedmiotu + konspekt]
Następny wpis: Zaprezentuj wizerunki Polaków, odwołując się do wybranych utworów literackich. [całość + literatura przedmiotu + konspekt]
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz