Melodia mgieł nocnych Kazimierza Przerwy-Tetmajera
1. Goethe Johann Wolfgang, Król
Olch,
2.
Mickiewicz Adam, Stepy akermańskie,
3.
Mickiewicz Adam, Świteź,
4.
Tetmajer Przerwa Kazimierz, Melodia mgieł nocnych.
4. Kazimierz Przerwa-Tetmajer – Melodia
mgieł nocnych
Sposób
kreowania natury w Młodej Polsce wywodzi się z romantycznej tradycji, czego
przykładem (z uwagi na zwiększoną nastrojowość) może być Melodia mgieł
nocnych (Nad Czarnym Stawem Gąsienicowym).
W przywołanym wierszu podmiotem lirycznym są mgły, co jest
zabiegiem dość nietypowym dla poetyckiego warsztatu Kazimierza
Przerwy-Tetmajera.
Przedmiotem analizy i kontemplacji autora staje się górski pejzaż przedstawiający trochę senny, jakby rozmyty, pogrążony we mgle widok.
Przedmiotem analizy i kontemplacji autora staje się górski pejzaż przedstawiający trochę senny, jakby rozmyty, pogrążony we mgle widok.
Za
moment ten widok ulegnie zmianie, ponieważ tatrzański krajobraz jest oglądany
tu i teraz i wygląda jak zatrzymana i utrwalona w kadrze chwila.
Osiągnięcie tego ulotnego wrażenia było możliwe dzięki zastosowanej przez poetę niezwykłej technice, która połączyła zapachowe, słuchowe i kolorystyczne wrażenia.
Osiągnięcie tego ulotnego wrażenia było możliwe dzięki zastosowanej przez poetę niezwykłej technice, która połączyła zapachowe, słuchowe i kolorystyczne wrażenia.
Taki
sposób kreowania natury służy nie tylko odtworzeniu przeżyć człowieka, lecz
także ożywieniu przyrody. Melodia mgieł nocnych to z jednej strony wzorcowy przykład
budowania w wierszu nastroju, z drugiej natomiast odzwierciedlenie mistrzostwa
poety w kreowaniu impresjonistycznego krajobrazu.
Ulotnemu
nastrojowi chwili towarzyszy zatarcie konturów, brak kontrastów, spowolnienie
tempa, podkreślone subtelnymi, pastelowymi kolorami odczucie delikatności.
Czytając wiersz, mamy nieodparte wrażenie, że podglądamy naturę, że odzieramy majestatyczne góry z ich tajemniczego sacrum.
Czytając wiersz, mamy nieodparte wrażenie, że podglądamy naturę, że odzieramy majestatyczne góry z ich tajemniczego sacrum.
Staje
się to za sprawą niesamowitych wręcz zdolności poety do artystycznego kreowania
natury; natury pięknej, niejako wolniutko się poruszającej, rządzącej się
swoimi prawami, całkowicie ulotnej. Jej oglądanie jest rodzajem swoistego,
niezapomnianego przeżycia.
Te
psychiczne doznania stają się możliwe dzięki zastosowanej przez Tetmajera
technice synestezji polegającej na łączeniu wrażeń zmysłowych, a więc na
nadaniu na przykład dźwiękom kolorów. Natura w wierszu jest ożywiona, ponieważ
śpiewające mgły zapraszają do tańca.
Kazimierz
Przerwa-Tetmajer w Melodii mgieł nocnych nie koncentruje się bynajmniej na
odtworzeniu realnego wyglądu pejzażu. Jego celem jest oddanie subtelnego
nastroju, nieustannie zmieniających się barw oraz kształtów przyrody.
Następny
wpis: Streszczenie ballady ,,Świteź" Adama Mickiewicza
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz