,,Konrad Wallenrod" Adama Mickiewicza
Literatura podmiotu: części 1 – 41. Kochanowski Jan, Pieśń o spustoszeniu Podola,
2.
Mickiewicz Adam, Konrad Wallenrod,
3.
Orzeszkowa Eliza, A...B...C...,
4.
Słowacki Juliusz, Grób Agamemnona.
Romantyczna
koncepcja patriotyzmu polega na utożsamianiu się jednostki z ojczyzną i
narodem.
Konrad Wallenrod – tytułowy bohater powieści poetyckiej Adama Mickiewicza – jest postacią skrojoną na miarę osoby gotowej do udźwignięcia tej idei.
Konrad Wallenrod – tytułowy bohater powieści poetyckiej Adama Mickiewicza – jest postacią skrojoną na miarę osoby gotowej do udźwignięcia tej idei.
Jego
biografia, chociaż ukazana we fragmentaryczny sposób, pozwala zaliczyć Konrada
Wallenroda do grona bojowników o sprawę narodową – o odzyskanie wolności.
Bohater dwojga imion, ponieważ funkcjonuje w utworze także jako Walter Alf, był wychowywany wśród Krzyżaków, którzy porwali go, gdy był jeszcze małym, nieświadomym swojego pochodzenia chłopcem. Konrad Wallenrod to człowiek o refleksyjnej naturze, zamknięty w sobie, tajemniczy, skłonny do popadania w melancholię.
Nierzadko – nawet podczas uczty – nie ulega nastrojom zabawy, sprawia wrażenie osoby przygnębionej, oderwanej od rzeczywistości, zadumanej i samotnej.
Bohater dwojga imion, ponieważ funkcjonuje w utworze także jako Walter Alf, był wychowywany wśród Krzyżaków, którzy porwali go, gdy był jeszcze małym, nieświadomym swojego pochodzenia chłopcem. Konrad Wallenrod to człowiek o refleksyjnej naturze, zamknięty w sobie, tajemniczy, skłonny do popadania w melancholię.
Nierzadko – nawet podczas uczty – nie ulega nastrojom zabawy, sprawia wrażenie osoby przygnębionej, oderwanej od rzeczywistości, zadumanej i samotnej.
Bohater
często rozmyśla o potędze Zakonu, z której najlepiej zdaje sobie sprawę, bo
poznał ją niejako od środka. Wypowiedziane w obecności Konrada Wallenroda słowo
ojczyzna sprawia, że znika jego dobry nastrój.
Jedyną
osobą z otoczenia Waltera Alfa, która pojmuje przyczynę jego stanów
emocjonalnych, jest Halban. Dowiadujemy się więc, że Konrad Wallenrod jest
Litwinem wewnętrznie przeświadczonym o tym, że w uczciwej walce z Krzyżakami
Litwa poniesie druzgocącą klęskę.
Ukształtowany
poprzez opowieści Wajdeloty na świadomego patriotę Walter Alf przeżywa
wyniszczające go rozterki moralne. Bohater czuje się Litwinem, a tę świadomość
zawdzięcza Halbanowi.
Przekonanie
o przynależności do litewskiego narodu, wychowanie przez Krzyżaków i
przebywanie wśród nich to czynniki wywołujące potężny konflikt w duszy
bohatera. Dotyczy on wyboru sposobu postępowania, co w przypadku prawego,
honorowego człowieka zostanie okupione wewnętrznym rozdarciem.
Skoro
Litwini nie mają najmniejszej szansy na zwycięstwo w uczciwej walce z
Krzyżakami, pozostaje jedynie odwołanie się do podstępu, a to z kolei będzie
zakrawało na zdradę.
Konrad
Wallenrod doskonale wie, że w walce z Zakonem trzeba być lisem i lwem, ale ta
świadomość nie ułatwia mu bynajmniej podjęcia decyzji. Po „stokroć przeklina
godzinę”, w której „od wrogów zmuszony” po burzliwej walce wewnętrznej
przywdzieje skórę lisa.
Skąd
takie wahanie? Wynika ono z faktu, że Walter Alf jest rycerzem, a to
zobowiązuje go do przestrzegania kodeksu rycerskiego. Etos rycerza narzuca
rygorystyczne kanony postępowania, a najważniejsze z nich to honor i walka fair
play.
Złamanie
tych zasad oznacza skazę na honorze, co dla średniowiecznego rycerza będzie po
prostu hańbą. Konrad Wallenrod, kierując się miłością do ojczyzny i narodu
(opuściwszy żonę Aldonę), poświęca swoje dobre imię oraz osobiste szczęście i
wybiera drogę podstępu.
Jako
Mistrz Zakonu w taki sposób dowodzi Krzyżakami, że pewne zwycięstwo przeradza
się w klęskę. Bohater, podejmując decyzję, miał świadomość, że poniesie jej
konsekwencje, dlatego, nie chcąc dopuścić do wykonania wyroku przez sąd kapturowy,
popełnia samobójstwo, a Halban zobowiązuje się do przekazania informacji o jego poświęceniu następnym
pokoleniom, żeby ocalić je od zapomnienia.
cdn
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz