,,Operetka" Witolda Gombrowicza
Literatura
podmiotu: części 1 – 4
1.
Gombrowicz Witold, Operetka,
2.
Mickiewicz Adam, Dziady cz. III,
3.
Mrożek Sławomir, Tango,
4.
Słowacki Juliusz, Kordian.
W
Operetce Witolda Gombrowicza pojawia się odpowiednik wykreowanego przez
Sławomira Mrożka Edka.
Jest nim Hufnagiel, który również wykorzystuje właściwy moment, żeby zostać przywódcą plebejuszy.
Jest nim Hufnagiel, który również wykorzystuje właściwy moment, żeby zostać przywódcą plebejuszy.
Kim są owi plebejusze i jaką pełnią w dramacie funkcję?
Do
plebsu została zaliczona służba arystokratów, czyli lokaje, kucharze, stajenni,
koniarze, kamerdynerzy.
Autor przedstawia tę grupę społeczną jako zacofaną, wulgarną masę dążącą do podporządkowania sobie panów, którzy są znudzeni, obojętni, przywiązani do rodowodów, etykiety i pogrążeni w dekadenckich nastrojach.
Elita (arystokracja i inteligencja) koncentruje się na pielęgnowaniu utartych form postępowania, a ich bierna postawa doprowadzi do obalenia dotychczasowego porządku społecznego. Do konfrontacji między tymi ścierającymi się siłami dochodzi podczas maskarady na zamku Himalaj.
Autor przedstawia tę grupę społeczną jako zacofaną, wulgarną masę dążącą do podporządkowania sobie panów, którzy są znudzeni, obojętni, przywiązani do rodowodów, etykiety i pogrążeni w dekadenckich nastrojach.
Elita (arystokracja i inteligencja) koncentruje się na pielęgnowaniu utartych form postępowania, a ich bierna postawa doprowadzi do obalenia dotychczasowego porządku społecznego. Do konfrontacji między tymi ścierającymi się siłami dochodzi podczas maskarady na zamku Himalaj.
Zafascynowany
formą Gombrowicz (przypomnij sobie Ferdydurke) zastanawia się nad jej
postaciami i postrzega ubranie jako formę, nagość natomiast jako wyzwolenie się
z niej. Ubranie
to strój, kostium, maska, stąd na maskaradzie przewija się tłum dziwolągów, że
wymienimy chociażby udającego kobietę Proboszcza bądź lampę, za którą jest
przebrany Książę. Swoją nagość przykrywa olbrzymim kapeluszem zasłaniającym mu
ponadto twarz.
I
cóż jest dla elity najważniejsze?
Oburzenie,
że służba ośmieliła się naśladować jej stroje, a poza tym nie widzi
najmniejszego problemu w podporządkowaniu się plebsowi, którego przywódcą jest
prostak Hufnagiel. Wobec
tego rozszalałego, zdeformowanego świata zachowuje rozsądek i dystans dyktator
mody Mistrz Fior.
Wyeksponowanie tego mistrza nad mistrzami służy pokazaniu nowego typu bohatera dostosowującego się do określonej sytuacji dziejowej. Z jednej strony wyznaje, że czuje się bezsilny i przygnieciony „galopadą” kosmosu, z drugiej natomiast kompletnie zdezorientowany zmierza ku nieznanej przyszłości i podejmuje usilne starania w celu przystosowania się do porewolucyjnej rzeczywistości.
Wyeksponowanie tego mistrza nad mistrzami służy pokazaniu nowego typu bohatera dostosowującego się do określonej sytuacji dziejowej. Z jednej strony wyznaje, że czuje się bezsilny i przygnieciony „galopadą” kosmosu, z drugiej natomiast kompletnie zdezorientowany zmierza ku nieznanej przyszłości i podejmuje usilne starania w celu przystosowania się do porewolucyjnej rzeczywistości.
A
rewolucję, czyli dokonany przez plebejuszy bezpowrotny upadek wartości,
Gombrowicz przedstawił jako wprowadzenie zmian w modzie. Ów proces nie miał bynajmniej
łagodnego przebiegu. Towarzyszy
mu brutalność, chaos, gwałtowność, krew, a więc zjawiska charakteryzujące każdą
rewolucję.
Sam Fior pragnie przypodobać się Hufnagielowi i rozkazuje elicie, żeby poprzez zdjęcie masek stała się zwykłymi ludźmi. Wydawać by się mogło, że treść dramatu jest schematyczna i błaha, jednak z pewnością posiada drugie dno. Zastosowana w utworze groteskowa deformacja świata i postaci służy przekazaniu bolesnej prawdy.
Sam Fior pragnie przypodobać się Hufnagielowi i rozkazuje elicie, żeby poprzez zdjęcie masek stała się zwykłymi ludźmi. Wydawać by się mogło, że treść dramatu jest schematyczna i błaha, jednak z pewnością posiada drugie dno. Zastosowana w utworze groteskowa deformacja świata i postaci służy przekazaniu bolesnej prawdy.
Arystokracja
i inteligencja nie potrafiła stać się strażniczką starego porządku społecznego.
Ład został zachwiany nie tylko z powodu upadku wartości, lecz także bankructwa
ideologii. Gardząca plebsem elita poddaje się jego dyktaturze w sposób
bezwolny, bez stawiania oporu wobec brutalnej i agresywnej przemocy rewolucjonistów.
Sprawdźmy
więc, czy wśród arystokracji i inteligencji znalazłby się przywódca i obrońca
dawnego ładu? Hrabia Szarm. Zblazowany błazen, uzależniony od zastrzyków
(utrzymują go przy życiu) dekadent zajmujący się infantylnym polowaniem na motylka
i walką z Firuletem o względy Albertynki (pomińmy ten wątek).
Książęca
para koncentruje uwagę na okazywaniu pogardy córce sklepikarza (właśnie
Albertynce) i podkreślaniu przed służbą swojej wyższości. Profesora, jako
przedstawiciela inteligencji, możemy ocenić na podstawie jego samokrytycznego
nastawienia do własnej osoby.
Ma
świadomość, że jest wrogiem klasowym i odczuwa do siebie obrzydzenie z powodu
dokuczliwej dolegliwości (choruje na „nieuleczalny wymiot”). Widzimy
więc, że są to jakieś karykatury w porównaniu z romantycznymi bohaterami.
Chorowici, bezkrytyczni konformiści, ukazani jakby odbicie w krzywym
zwierciadle, zdeformowani, pozbawieni ideałów i stabilnego systemu wartości
antybohaterowie, którym kapelusz, maska bądź grymas zastępują oblicze.
Chwilami
można odnieść przerażające wrażenie, że każdy z nich jest parodią człowieka. To
nie są osobnicy do dźwigania historycznych przemian i dlatego nie biorą
aktywnego udziału w procesie dziejowym, a dostosowywanie się do zasad
narzucanych przez świat czyni z nich groteskowe marionetki.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz