,,Tango" Sławomira Mrożka
Literatura
podmiotu: części 1 – 4
1.
Gombrowicz Witold, Operetka,
2.
Mickiewicz Adam, Dziady cz. III,
3.
Mrożek Sławomir, Tango,
4.
Słowacki Juliusz, Kordian.
O
Arturze można śmiało powiedzieć, że wiele cech jego osobowości przystaje do
sposobu kreowania bohatera romantycznego.
Jest samotny, wrażliwy, młody (ma zaledwie dwadzieścia pięć lat), chce naprawiać świat, buntuje się i przeżywa metamorfozę.
Jest samotny, wrażliwy, młody (ma zaledwie dwadzieścia pięć lat), chce naprawiać świat, buntuje się i przeżywa metamorfozę.
Do
podjęcia działań skłania go niezgoda na panującą w rodzinie rzekomą, sprowadzającą się do braku wszelkich norm i zasad ,,nowoczesność".
Syn Stomila i Eleonory
pragnie przywrócić w wielopokoleniowym domu ład moralny, bo członkowie rodziny
swoim postępowaniem dostarczają mu wielu powodów do zażenowania. Panujące
w rodzinie Artura relacje zakrawają na kpinę i ocierają się o groteskę, gdyż
wszystko funkcjonuje jakby w odwróconym porządku. Zwykle, zgodnie z utartymi
kanonami, to dzieci buntują się wobec narzucanego przez poprzednie pokolenia
autorytetu.
Artur nie ma wzorów do naśladowania, ponieważ w jego rodzinie nikt nie przywiązuje wagi do tradycji, a wszyscy wegetują, sztukę przekształcają w eksperymenty i niezwykle swobodnie podchodzą do pojmowania tolerancji. W rodzinie Artura normą obyczajową staje się zdrada (Stomil nie reaguje na sypianie żony z Edkiem), Babcia zachowuje się jak nastolatka i ani myśli przejmować się sprawami pozaziemskimi.
Domownicy
beztrosko grywają w brydża, nie dostrzegają panującego wszędzie niechlujstwa,
braku jakiejkolwiek aktywności i przemienionej w odruchy woli oraz bezsilność. Studiujący medycynę i filozofię na uniwersytecie Artur początkowo przywiązuje
dużą wagę do formy i jej zewnętrznych przejawów.
W
związku z tym ubiera się wytwornie (ciemny garnitur, biała koszula, krawat), bo
sądzi, że tą klasyczną elegancją przywróci ład w otaczającej go rzeczywistości.
Chciałby funkcjonować tradycyjnie jako głowa rodziny i dlatego planuje ślub z
Alą. Ślub,
który powinien przebiegać zgodnie z obowiązującym w przeszłości ceremoniałem.
W ten sposób objawia się bunt Artura wobec bezładu, a jego celem jest przywrócenie porządku, powrót do uznawanych dawniej wartości i przestrzegania utartych norm. Bohater przeżywa gruntowną metamorfozę i od przywracania formy przechodzi do nowej idei, czyli sprawowania nieznoszącej sprzeciwu władzy.
W ten sposób objawia się bunt Artura wobec bezładu, a jego celem jest przywrócenie porządku, powrót do uznawanych dawniej wartości i przestrzegania utartych norm. Bohater przeżywa gruntowną metamorfozę i od przywracania formy przechodzi do nowej idei, czyli sprawowania nieznoszącej sprzeciwu władzy.
Ten nadwrażliwy i
zagubiony młody człowiek przyjmuje postawę dyktatora, który przy pomocy
nabitego pistoletu wymusza posłuszeństwo na rodzicach i dziadkach. Podobnie
jak romantyczny bohater jest przekonany o swojej wyjątkowości i dlatego
podejmuje walkę o naprawienie świata.
Teraz jest bezwzględny, zdecydowany, silny psychicznie, dzięki czemu udało mu się podporządkować Edka swoim rozkazom. Chwilę słabości i załamania, gdy Ala poinformowała go o zdradzie, Artur przypłacił życiem. Zginął zamordowany przez Edka – indywiduum przyczajone, podstępne i odrażające.
Teraz jest bezwzględny, zdecydowany, silny psychicznie, dzięki czemu udało mu się podporządkować Edka swoim rozkazom. Chwilę słabości i załamania, gdy Ala poinformowała go o zdradzie, Artur przypłacił życiem. Zginął zamordowany przez Edka – indywiduum przyczajone, podstępne i odrażające.
Pochodzący z marginesu społecznego prostak przejmuje władzę i
zostaje ostatecznym zwycięzcą, pokonawszy inteligenta, który nie znalazł
sposobu na wyrwanie siebie i rodziny z anarchii. Edkowi
obce jest zamiłowanie do intelektualnych rozterek. Z chama i lokaja awansował
na władcę i przystąpił do działania, trzymając wszystkich „za mordę”.
Jest
okrutny, bezwzględny, brutalny, „wredny”, podporządkowuje sobie całą rodzinę
Artura, co stanowi o absolutnej kompromitacji biernej i obojętnej inteligencji. Edek
to wykreowany przez Sławomira Mrożka specyficzny charakterologicznie typ
postaci współczesnego dramatu.
Ten antybohater jest zarozumiały, pewny siebie, bezmyślny, zachłanny, barbarzyński i żądny władzy. „Swój chłop” i owszem, jest bezmyślny, ale w przeciwieństwie do Artura skuteczny w działaniu.
Ten antybohater jest zarozumiały, pewny siebie, bezmyślny, zachłanny, barbarzyński i żądny władzy. „Swój chłop” i owszem, jest bezmyślny, ale w przeciwieństwie do Artura skuteczny w działaniu.
Cóż
to oznacza? Trudno udzielić zdecydowanej odpowiedzi.
Może
Edek jest spryciarzem, który bezwzględnie wykorzystał sprzyjające okoliczności?
Może w procesie dziejowym nadchodzi przerażająca chwila zwycięstwa chamów,
którym inteligencja podda się bez najmniejszego oporu? Ba! Li tylko się podda?
A
końcowy, obłędny taniec?
Czyżby niebezpieczeństwo terroru wulgarnych, pospolitych sił? Przerażająca
perspektywa, ale niosąca realne zagrożenie.
cdn
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz