Emigranci Sławomira Mrożka
Literatura podmiotu: części 1 – 41. Mrożek Sławomir, Emigranci,
2.
Norwid Cyprian Kamil, Pielgrzym,
3.
Redliński Edward, Szczuropolacy,
4.
Słowacki Juliusz, Pogrzeb kapitana Meyznera.
3. Sławomir Mrożek – Emigranci
W
Emigrantach Sławomira
Mrożka dwaj główni bohaterowie nie mają ani imion, ani nazwisk, ale ich sposób
bycia, intelekt oraz osobowość zostały zarysowane z niezwykłą przenikliwością.
AA
oraz XX znaleźli się na obczyźnie z odmiennych powodów, mają skrajnie różne
podejście do życia, a powstały między nimi spór to nie tylko rodzaj gry wobec siebie,
lecz także próba skompromitowania przeciwnika.
Niewielka
przestrzeń nędznego pomieszczenia nie pozwala im uciec od siebie i staje się
przyczyną ciągłych zatargów.
Polityczny
emigrant AA, intelektualista uciekł z kraju z powodów ideowych, obawiając się
represji ze strony komunistycznego reżimu.
Swojej
emigracji nadaje niepospolite znaczenie, ponieważ uważa siebie za spadkobiercę
romantycznej tradycji. Ciągle wierzy, że napisze traktat o idealnym
niewolnictwie, ale w końcu niszczy notatki, rezygnuje ze zrealizowania tego
pomysłu i rozpaczliwie szlocha, co bynajmniej nie umniejsza jego przekonania o
wyższości własnych racji.
Ten
wegetujący inteligent potrafi tępo (przez wiele dni) wpatrywać się w sufit i
jawnie okazywać współlokatorowi pogardę z powodu jego niewolniczego charakteru,
łakomstwa i skąpstwa.
XX
wyjechał z Polski, ponieważ chciał bardzo szybko zarobić dużo pieniędzy i
wrócić do kraju z pokaźnym majątkiem. Sławomir Mrożek wykreował go na prostaka,
wręcz chama, który marzy o życiu w dobrobycie po powrocie do Polski, ale póki
co uparcie wykonuje katorżniczą pracę, opowiada o cudzoziemskich kobietach i
zjada przeznaczone dla psów konserwy.
Nie
rozumie „subtelności” AA, często drwi z jego bezczynności i podkrada mu
papierosy. W chwili buntu drze
pieniądze, usiłuje popełnić samobójstwo i wreszcie głęboko zasypia.
Kilkakrotnie
między bohaterami dochodzi do gwałtownych spięć, emocje sięgają zenitu, a cały
dialog służy pokazaniu nędznej egzystencji emigrantów. Obaj są przegrani, samotni,
wyobcowani, zrezygnowani, łzy przeplatają się z wybuchami furii.
Emigracyjny
los AA oraz XX jest w takim samym stopniu dramatyczny, a w przystosowaniu się
do zachodniej kultury przeszkadza im pełna kompleksów polska mentalność.
cdn
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz