Chłopi – Władysława Stanisława Reymonta
Literatura podmiotu: części 1 – 4
1.
Kasprowicz Jan, Z chałupy, sonet I, XV, XXXIX,
2.
Reymont Władysław Stanisław, Chłopi, t. 1,
3. Wyspiański Stanisław, Wesele,
4. Żeromski Stefan, Rozdziobią nas kruki, wrony..., Zmierzch.
3. Wyspiański Stanisław, Wesele,
4. Żeromski Stefan, Rozdziobią nas kruki, wrony..., Zmierzch.
2.
Władysław Stanisław Reymont – Chłopi
Władysław Stanisław Reymont w powieści zatytułowanej Chłopi przedstawia realistyczno-naturalistyczny obraz wsi.
Napisany z dużym rozmachem i z wielką znajomością tematu utwór może być odczytany jako wieloaspektowa, niezwykle ciekawa, wiernie odtworzona panorama życia wsi Lipce i jej mieszkańców. Chociaż miejscowość niełatwo usytuować na mapie, a czas wydarzeń nie został do końca sprecyzowany, to jednak bohaterowie i ich problemy są wiarygodne i prawdziwe.
Autor zatroszczył się również o to, żeby wykreowany przez niego świat ludzi współgrał z naturą i przybliżał czytelnikowi codzienność oraz zwyczaje i obrzędy związane ze świętami.
Napisany z dużym rozmachem i z wielką znajomością tematu utwór może być odczytany jako wieloaspektowa, niezwykle ciekawa, wiernie odtworzona panorama życia wsi Lipce i jej mieszkańców. Chociaż miejscowość niełatwo usytuować na mapie, a czas wydarzeń nie został do końca sprecyzowany, to jednak bohaterowie i ich problemy są wiarygodne i prawdziwe.
Autor zatroszczył się również o to, żeby wykreowany przez niego świat ludzi współgrał z naturą i przybliżał czytelnikowi codzienność oraz zwyczaje i obrzędy związane ze świętami.
Dzień
powszedni chłopów to ciężka praca, której rodzaj wyznaczają pory roku. Gdy
jesienią rozpoczyna się akcja powieści, mieszkańcy Lipiec zbierają plony i
sieją oziminy.
Dla
chłopa posiadanie ziemi jest wyznacznikiem jego społecznej pozycji i
autorytetu. To ona nadaje życiu mieszkańców wsi określony rytm, ponieważ
przyrodniczy kalendarz polowych prac jest niezmienny i odbywa się w odwiecznym
porządku, wprowadzając ład i harmonię w świecie.
Każda
pora roku w nienaruszalny sposób łączy się z określonymi czynnościami: wiosna –
sianie, lato – żniwa, jesień – zbieranie plonów, zima – walka o przetrwanie
szczególnie na przednówku, gdy kończą się zgromadzone dobra, a nowych jeszcze
nie ma.
Według
Władysława Stanisława Reymonta obok przyrody o trybie życia chłopów decyduje
także liturgiczny kalendarz z jego bogactwem świąt i towarzyszących im
jarmarków, obrzędów, zabaw, czy nawet odpowiednich potraw. W
Lipcach rządzi niepisana zasada, która zamożnym gospodarzom automatycznie
niemalże przyznaje prawo do szacunku i uznania, a biedotę (służba, komornicy)
zmusza do pokory i posłuszeństwa.
W
świecie trwałych wartości, w którym ściśle przestrzega się przyrodniczej i
liturgicznej harmonii ludzie muszą wyróżniać się nieprzeciętnymi cechami, a
najważniejszą z nich jest pracowitość. Mieszkańcy Lipiec są krzepcy, zaradni,
gospodarni, twardzi, ale też skłonni do zabaw i rozrywek.
Bezwzględnie
przestrzegają etycznych zasad, piętnując zachowania niezgodne z kodeksem
moralnym. Prawda, ład, harmonia, porządek, niezmienne trwanie zostały wpisane w
życie chłopów na koniec rozbawionych i roztańczonych z okazji wesela Macieja
Boryny z Jagną Dominikówną.
cdn
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz