Inny świat Gustawa Herlinga-Grudzińskiego
Literatura
podmiotu: części 1 – 4
1.
Borowski Tadeusz, U nas w Auschwitzu,2. Grudziński-Herling Gustaw, Inny świat,
3. Konwicki Tadeusz, Mała apokalipsa,
4. Miłosz Czesław, Który skrzywdziłeś.
Proza
Gustawa Herlinga-Grudzińskiego została oparta na osobistych przeżyciach,
ponieważ pisarz przebywał w kilku sowieckich więzieniach i wreszcie trafił do
koncentracyjnego, złagrowanego obozu. Dotkliwie doświadczył stalinowskiego
terroru, a swoje i współwięźniów przeżycia opisał w Innym świecie,
w którym pojawia się w dwóch rolach: bohatera i utożsamianego z autorem
narratora.
Zesłanie
do obozu mogło nastąpić wskutek zwyczajnego, podłego donosu, a jego podstaw
nikt nie sprawdzał. Narrator i bohater Innego świata opisał nie tylko sposób funkcjonowania obozu,
lecz także losy wielu więźniów, dzięki czemu czytelnik ma możliwość
zorientowania się w wewnętrznych strukturach złagrowanej społeczności.
Grudziński unika sentymentalizmu, precyzyjnie i oszczędnie dobiera słowa,
pozostawiając tragiczną wymowę faktom.
Faktom
wstrząsającym, porażającym okrucieństwem i bestialstwem człowieka, który
zatracił swoje człowieczeństwo i w ekstremalnych warunkach jest zdolny do
popełnienia zbrodni bądź podłości. W sowieckim obozie (podobnie jak w
niemieckim opisanym przez Tadeusza Borowskiego) toczy się bezpardonowa walka o
biologiczne przetrwanie, a doświadczanie totalitaryzmu pozbawia wiary w ludzi,
nadziei, poczucia godności oraz genu oporu.
Łagry
nie były śmiercionośnymi fabrykami, jeśli weźmiemy w tym względzie pod uwagę
gazowe komory na przykład, ale postępowanie funkcjonariuszy i przedmiotowy
sposób traktowania politycznych i kryminalnych więźniów łamie wszelkie zasady humanitaryzmu.
Złagrowany
człowiek był zmuszany do nadludzkiego wysiłku, do niewolniczej pracy, która w
totalitarnym państwie była napędzającym gospodarkę ZSRR normalnym elementem
produkcji. Upodlenie więźniów nie kończy się bynajmniej na morderczej pracy.
Wyniszczał
ich ponadto głód, mroźne zimy, tortury oraz bestialstwo funkcjonariuszy.
Grudziński uzupełnia ten obraz totalnej degradacji człowieka, opisując gwałty
na kobietach, inwigilację społeczeństwa, donosy, okrucieństwo wobec
współwięźniów, kradzieże, dyskryminowanie słabszych i przejawy wrogości wobec
nich, a przede wszystkim walkę o pożywienie.
Ideologiczne
przesłania monopolistycznej, komunistycznej partii i Stalina sprowadzały się do
wpajania więźniom przekonania, że stawianie oporu nie ma najmniejszego sensu,
bo silnie działający aparat przemocy potrafi złamać ich fizycznie i
psychicznie.
Narrator
obok rozważań ustrojowych przedstawił wnikliwe obserwacje psychologiczne,
pokazując jednostki, które doświadczając stalinizmu, starały się okazać godność
i bronić moralnych wartości.
Taką
desperacką próbę podejmuje Kostylew, kiedy ciągle dokonuje samookaleczenia i
skazuje siebie na znoszenie fizycznego bólu. Jego bunt i manifestowany wobec
stalinowskiego terroru opór ma tylko symboliczne znaczenie.
Totalitaryzm w ujęciu Gustawa Herlinga- Grudzińskiego stanowi czyhające na człowieka realne zagrożenie w aspekcie ideologicznym, którego skutkiem jest powstanie zdegenerowanego, rzeczywistego świata.
Totalitaryzm w ujęciu Gustawa Herlinga- Grudzińskiego stanowi czyhające na człowieka realne zagrożenie w aspekcie ideologicznym, którego skutkiem jest powstanie zdegenerowanego, rzeczywistego świata.
cdn
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz