Który skrzywdziłeś Czesława Miłosza
Literatura
podmiotu: części 1 – 4
1. Borowski Tadeusz, U nas w Auschwitzu,
2. Grudziński-Herling Gustaw, Inny świat,
3. Konwicki Tadeusz, Mała apokalipsa,
4. Miłosz Czesław, Który skrzywdziłeś.
1. Borowski Tadeusz, U nas w Auschwitzu,
2. Grudziński-Herling Gustaw, Inny świat,
3. Konwicki Tadeusz, Mała apokalipsa,
4. Miłosz Czesław, Który skrzywdziłeś.
W
wierszu Czesława Miłosza Który
skrzywdziłeś pojawiają się
refleksje na temat relacji między sprawującymi władzę a pojedynczym
człowiekiem. Totalitarny aparat państwowy jak magnes przyciągał osobników
skłonnych do popełnienia wszelkiej podłości.
Dlaczego?
Odpowiedź
wydaje się oczywista. Dla schlebiania, dla przypodobania się, dla czerpania
korzyści bądź zapewnienia sobie poparcia ze strachu lub z chęci sprzyjania
władzy. Rządzący ciągle nadużywają swojej uprzywilejowanej pozycji, wyrządzają
obywatelom krzywdę i wykorzystują ich, stosując nieetyczne metody działania, a
poczucie wyższości nad prostym człowiekiem niejednokrotnie prowadzi decydentów
do wynaturzenia i psychicznego zwyrodnienia.
Znajduje
to odzwierciedlenie w niegodziwym podejściu do współobywatela. Zdaniem podmiotu
lirycznego wszelkiej maści pochlebcy są współwinni popełnionych przez
rządzących podłości, ponieważ utwierdzają ich w przekonaniu, że skoro są tak
podziwiani i wywindowani na szczyty społecznej hierarchii, to nie tylko uważają
siebie za lepszych od innych osób, lecz także uzurpują sobie prawo do
decydowania o ich losie.
Szkoda
jednak, że zatracili ludzkie odruchy, że stosują przemoc i zastraszanie w celu
totalnego podporządkowania sobie prostego człowieka. Poeta ostrzega. Nadejdzie
czas rozliczeń, żadna krzywda nie zostanie zapomniana i trzeba będzie ponieść
za nią karę.
Podmiot
liryczny – tożsamy z autorem – nie lęka się być oskarżycielem i sędzią
rządzących oraz obrońcą uciśnionych i krzywdzonych. Poeta ostrzega przed
nadużywaniem władzy i podkreśla, że w każdym czasie pojawi się głos
sprawiedliwego skłonnego do osądzenia rządzących.
Zaznacza
ponadto, że narodzą się nowe pokolenia, które upomną się o wyrównanie krzywd
prostym ludziom. Poeta zawsze będzie pamiętał, bo jego rola polega na
dokumentowaniu faktów i dopilnowaniu, żeby rządzący nie czuli się bezkarni. Musi
jednocześnie stać na straży moralności oraz dbać o to, żeby dobro nie było
mylone ze złem.
Wiersz
Czesława Miłosza ma uniwersalny charakter, a podmiot liryczny nawołuje do
zachowania czujności, ponieważ do utraty wolności wystarczy odrobina nieuwagi,
brak obronnej reakcji w odpowiednim momencie i destrukcyjne siły totalitarne
zapanują nad życiem jednostek i społeczeństw.
Następny motyw: Sny, wizje, duchy, zjawy. Fantastyka [2]
Następny motyw: Sny, wizje, duchy, zjawy. Fantastyka [2]
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz