Zniewolenie, ingerowanie władzy we wszystkie dziedziny życia obywateli (nie wyłączając osobistego), sprawowanie nad nimi kontroli, terror, zastraszanie, manipulowanie, pozbawianie poczucia człowieczeństwa, propaganda, przemoc, wygodne kłamstwa, zmuszanie do zdrady i podłości – oto synonimy totalitaryzmu.
Literatura
podmiotu: części 1 – 4
1.
Borowski Tadeusz, U nas w Auschwitzu,
2.
Grudziński-Herling Gustaw, Inny świat,
3. Konwicki Tadeusz, Mała apokalipsa,
4. Miłosz Czesław, Który skrzywdziłeś.
3. Konwicki Tadeusz, Mała apokalipsa,
4. Miłosz Czesław, Który skrzywdziłeś.
Bohaterami
opowiadania U nas w Auschwitzu Tadeusza Borowskiego są ludzie
przebywający w lagrze, czyli w niemieckim obozie koncentracyjnym, który został
utworzony w celu wyniszczenia jak największej ilości więźniów. Zakrojone na
szeroką skalę działania są prowadzone planowo, a ich celem jest wymordowanie
tysięcy, milionów ludzi, którzy mają świadomość, że czekają w kolejce po
śmierć.
Sytuacja
więźnia w obozie zależy od jego numeru, ponieważ niższy numer oznacza, że
przebywa w nim dłużej. Twarde, bezwzględne, okrutne, nieludzkie zasady obozowej
egzystencji przedstawia młody student z Warszawy, który jest narratorem
opowiadania.
Przyjrzyjmy
się nieco bliżej tej postaci, ponieważ została wykreowana w taki sposób, żeby
odzwierciedlać intencje autora. Miał on bowiem świadomość, że pisany przez
niego dokument powinien być przejrzysty i powinien posiadać prostą formę.
Borowski
stworzył fikcyjną postać należącą do obozowej społeczności. Jako jeden z
lagrowych więźniów przeniknął obozowe struktury, więc jego wiedza pozwala mu
nie tylko wypowiadać się na temat szans na przeżycie w obozie, lecz także
oskarżać totalitarny system, w którym człowiek został zredukowany do numeru, a
numer nie czuje, nie myśli, kieruje się potrzebą zaspokojenia wszechobecnego
głodu.
W
opowiadaniu Borowskiego osobowość, psychologiczna sfera życia człowieka nie
istnieje, ponieważ ludzie kierują się zwierzęcym niemalże instynktem
przetrwania i funkcjonują w kategoriach biologii i fizjologii. W obozie
koncentracyjnym nie sposób przestrzegać systemu wartości, a wpajane dotychczas
ideały przestają obowiązywać w totalitarnym świecie.
Okazaną
pomoc lub współczucie można było przypłacić życiem, bo kategorie dobra i zła
całkowicie się zatarły. Funkcjonariusze zbrodni dążą do totalnego
uprzedmiotowienia człowieka, a dokonywane przez więźniów wybory wiązały się
wyłącznie z walką o przeżycie i zostały odarte z etycznych rozterek, co
oznaczało jedynie pragnienie przetrwania za każdą cenę, za wszelką podłość.
Koncentracyjny
obóz Borowskiego ukazuje lagrowanego człowieka osadzonego w obozie bez jego woli w świecie urągającym
humanitaryzmowi.
cdn
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz