,,Nie-Boska komedia" Zygmunta Krasińskiego
Literatura
podmiotu: części 1 – 4
1.
Krasiński Zygmunt, Nie-Boska komedia,
2.
Mickiewicz Adam, Dziady cz. III,
3.
Mickiewicz Adam, Świtezianka,
4.
Słowacki Juliusz, Balladyna.
4. Zygmunt
Krasiński – Nie-Boska komedia
O ile konstruowanie
świata przedstawionego w Balladynie Juliusza Słowackiego opiera się na ironicznym zderzeniu ideałów z
rzeczywistością, o tyle w Nie-Boskiej komedii mściwym piętnem na losie Hrabiego Henryka odciska
się pogoń za absolutem sztuki i dążenie za niezwykłością.
Celowo nawiązujący do Boskiej
komedii Dantego tytuł dramatu Zygmunta
Krasińskiego sugeruje, że pozbawiona pierwiastka boskiego ludzka komedia
rozgrywa się w piekle świata i historii oraz nie podlega pozytywnej ewolucji.
Głównym tematem I i II
części utworu jest tragedia rodziny oderwanego od rzeczywistości, romantycznego
poety.
W dwóch kolejnych
częściach przedstawiających nie tylko przebieg rewolucji społecznej, lecz także
sylwetki przywódców Hrabia Henryk staje na czele arystokratów.
Alina Witkowska, biorąc
pod uwagę sugestię autora o nadejściu ery rewolucji społecznych, uważa Nie-Boską
komedię za dzieło dociekliwe, jadowicie
krytyczne wobec idei czasu i absolutnie nowatorskie, które nie posiada
pierwowzoru w żadnej z literatur europejskich.
W I i II części Nie-Boskiej
komedii niezwykłość Hrabiego Henryka
polega na tym, że jako poeta może obcować z wyższymi wartościami. Głoszonych
przez siebie ideałów jednak nie realizuje i mimo posiadanego geniuszu nie
tworzy prawdziwie, bo nie potrafi ani kochać, ani żyć realną rzeczywistością.
Na jego postępowanie
ogromny wpływ mają siły boskie i szatańskie usiłujące zawładnąć duszą bohatera.
Alina Witkowska uważa Nie-Boską komedię za dramat metafizyczny, ponieważ dotyczy losu i przeznaczenia ludzi.
Walka dobra i zła toczy się w nim na trzech obszarach: w historii, w człowieku
i o człowieka.
Hrabia Henryk jest
wewnętrznie rozdarty, gdyż dobre i złe duchy roztaczają przed nim dwie różne
propozycje modelu egzystencji. Anioł Stróż próbuje przekonać Męża o urokach
rodzinnego życia i podpowiada bohaterowi uznanie za pozytywne wartości miłość
do ludzi oraz empatię wobec problemów innych osób.
Szatan natomiast łudzi
Hrabiego fałszywymi, nieosiągalnymi, nieuchwytnymi pokusami. Należą do nich
chociażby marzenia o sławie, raju i romantycznym ideale miłości. Duch Zły,
wcieliwszy się w trupa nierządnicy, pojawia się pod postacią cudnej Dziewicy.
Rodzi się więc pytanie,
dlaczego Hrabia jest aż tak zaślepiony, skoro Maria wyraźnie widzi „widmo blade
jak umarły”.
„Najpewniej – odpowiada
Alina Witkowska – Dziewica owa ma wcielać jednocześnie ideał kobiecości,
pojętej romantycznie jako synteza piękna, subtelności i poezji”.
Hrabia nie bierze pod
uwagę ostrzeżeń Anioła Stróża i wybiera szatańską iluzję, doprowadzając tym
samym do obłędu Żony oraz postępującej w szybkim tempie utraty wzroku syna
Orcia. Gdy wreszcie dostrzeże prawdziwe, potworne oblicze Dziewicy jest
zdecydowanie za późno na ratowanie rodzinnego życia. Konsekwencją błędnego
wyboru Hrabiego jest śmierć Żony i syna.
Wprowadzając do utworu
duchy dobre i złe, Krasiński pokazał nie tylko ludzką słabość, lecz także
wykpił mit idealnej kochanki romantycznej.
W III i IV części dramatu
Hrabia Henryk bierze udział w rewolucji, czyli w walce zła ze złem. Jako przywódca arystokratów wędruje
po obozie przeciwników, w którym odbywają się dantejskie sceny. Będąca dziejową
koniecznością rewolucja nie przyczyni się do stworzenia raju na ziemi.
Hrabia Henryk i Pankracy
umierają, bo jedynym zwycięzcą w tej
walce ze złem na ziemi może być Chrystus. Występujące w Nie-Boskiej
komedii fantastyczne istoty stają się
symbolami dobra i zła. Autor wykorzystał je w celu zilustrowania własnych
poglądów dotyczących historiozofii i społeczeństwa.
Następny motyw: Miłość [2]
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz